klpost2

Chef Itali bangga, rekod pizza terbesar di dunia dipecah

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page

Rekod pizza bentuk bundar terbesar sedunia kembali dipecahkan minggu lalu oleh lima chef dari Italia. Pizza dengan berat 25 ton tersebut khabarnya juga bebas gluten.

Seperti yang dilansir dari Huffington Post (17/12), Dovilio Nardi adalah chef yang yang mengepalai pembuatan pizza terbesar sejagat yang bebas gluten tersebut. Sebelumnya, ia memang pernah terlibat dalam restoran pizza Italia yang menangani orang-orang yang menderita penyakit Celiac (alergi gluten).

Sementara acara memecahkan rekor pizza terbesar diatur oleh Dr Schar, perusahaan yang memproduksi makanan bebas gluten.

Gluten merupakan sejenis protein ‘jahat’ yang terkandung dalam tepung terigu. Ada beberapa orang yang memang alergi dengan protein tersebut dan penyakitnya disebut dengan Celiac.

Pizza terbesar sejagat ini dibuat dari 10 ton tepung terigu, 5 ton saus tomat, 4,5 keju mozzarella, setengah ton margarin, 249 kilogram garam, 100  kilogram selada, dan 25 kilogram cuka. Berat total dari pizza yang sudah matang adalah 25 ton.

Proses pembuatannya pun tidak sebentar. Lima chef pencipta pizza terbesar itu pun menghabiskan waktu 48 jam untuk memanggang adonan. Namun kerja keras mereka terbayar kerana telah mampu memecahkan rekod pizza terbesar yang sebelumnya dipegang oleh Norwood Pick’n Pay di Afrika Selatan pada tahun 1990 silam.  – merdeka

pizza 1

 

pizza 2